Tidligst dato for baneåpning Solnør - lørdag den 7. mai

Av: Arve Øverås  |  Publisert: 29. mars 2022  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Endelig tar våren ordentlig tak på Solnør etter at det var snøen som preget bane anlegget tom. påsken!

Våren har nå endelig satt inn for fult på Solnør og både mange frivillige og banemannskapet er i full gang med forberedende tiltak får å gjøre banen i best mulig spillbar kondisjon snarest råd.

Basert på den gjeldende banestatus pr. 27. april og anbefalinger fra de driftsansvarlig på baneanlegget har styret besluttet at det tidligst, men mest sannsynlig vil bli baneåpning lørdag den 7. mai kl. 09.00.

Dette gitt at vær og temperatur ikke endrer seg vesentlig i ugunstig retning iht. de nåværende prognoser.

Det vil i god tid, men senest 3 dager før åpningsdato bli åpnet opp for booking av starttid i  Golfbox.

Begrunnelsens for endret dato for baneåpning på Solnør Gaard Golfbane er følgende:

Siden snøen først slapp taket på mange av banens hull først de siste dagene av påsken, så fremstår spesielt green 10, 12
og 14 svært våte og derved ikke spillbare pt., men vi håper at disse greenene er klare for spill til den 7. mai

I tillegg gjennomføres følgende sesongforberedende tiltak:
a) Banemannskapet har i foregående og inneværende uke ( uke 16 og 17) vertikalskjært alle greener (bidrar til lufting mv.)
b) Green 10, 12 og 14 er hullpipet (Procore) for å skape ytterligere lufting og ventilasjon til gressrot systemet
c) Alle greener vil i  innevørende uke (uke 17) bli klippet
d) Alle greener vil i  innevørende uke (uke 17) bli gjødslet i tillegg til at de tidligere er kalket

Påsken og de foregående-/seneste helgene (samt noen kvelder) har frivillige rressurspersoner blandt våre medlemmer lagt ned en betydelig  innsats tidvis sammen ned bane personalet på blandt annet å utføre følgende forbedringsarbeid:

a) Bunker på hull 11 er ferdig langt igjen (landingsområde til venste for green) og er klar for såing
b) Banens mest våte område til høyre nedenfor green 16 ved utgangen mot hull 17 er  ferdig drenert og klar til såing
c) Område med manglende drenering tidlig i fariway venstre hull 11 er ferdig drenert
d) Vått område i forkant green hull 8 er klar til såing
e) Mange områder er ryddet for skog, primørt for å gi bedre sollys til greenområder, men også for å skape ewn åpnere bane
     hvor man lettere kan se andre spillere på andre hull.
f) Klubbens "fadder-ansvarlige" for sikkerhetsnettene på Moa og Solnør har vært i drift på Solnør i helgen og de er ferdige
     med fase en at to i dette viktige arbeidet på Solnør hvor vinter-stormene satte sitt preg på nettet også denne vinteren.
g) Det har vært foretatt en omfattende oppgrusing og gjenetablering av de deler av veinettet som ble rammet av
     utgravingsskader* den 12 januar.

En oppfrisking av tildelte hull på komitèer-/grupper tilknyttet hullfadderordingen kan gis på forespørsel.

* Den 12. januar i år opplevde regionen hvor vår bane er lokalisert å bli rammet av et meget spesielt værfenomen. Metereologene hadde flere dager i forveien meldt om en såkalt "atmosfærisk elv" som skulle treffe Mørekysten. Og det var nettopp dette som intraff banene vår på Solnør denne dagen og natten. I forkant av dette uværet
ble det gjort forsøk på å avgrense evt. skader, men grunet et snødekke på mer enn 15 cm. over hele banen var det ikke mulig å lage ekstra stikkrennet mv. på veinettet i forkant av når været var meldt å skulle sette inn.

Bildet nedenfor viser et av resultatene fra herregruppens dugnad blant annet på hull 18 hvor bunkerne fremstår pene og klare til spill. Bildet på forsiden av saken viser "den yngre garde" ivrige frivillige samt trofaste Idar Klubbenes i en pause i arbidet med å opprustet veinettet. I liften ser vi Steinar Ekrem og Sverre Breivik som reparere sikkerhetsnettet på rangen.

Opprinnelig publisert pr. 29.03.22
Artikkel sist oppdatert pr. 27.04.22