Grupper og komiteer

Sportskomité

Målsetning

Klubben skal tilby en attraktiv aldersbestemt satsing som gjør at flest mulig blir i golfen lengst mulig. I konkurranse med mange andre aktiviteter må vi jobbe hardt for å skape et miljø hvor barn, unge og elitespillere har lyst å bruke sin tid. Glede, Trygghet, Miljø og Mestring skal være våre verdier som bidrar til at vi når våre mål. All virksomhet følger den aldersrelaterte treningen i Sportslig plan for norsk golf og klubbens egne Sportslige plan.

Rekruttering: Skjer primært gjennom årlig oppstart av nye barnegrupper 6 -12 år. Golfskole skal gjennomføres på Moa hvert år rett etter skoleslutt.

Ivaretakelse: Gjennom vår tidlige rekruttering har vi en base av spillere å bygge vår virksomhet på. Disse ivaretas på en leken måte i et godt miljø med plass for alle slik at de har lyst til å bli i golfen.

Utvikling: De mest ambisiøse skal få mulighet til å utvikles til fremtidige «elitespillere» i klubben, dog uten å gå på bekostning av de litt mindre ambisiøse. Vi vet at man kan blomstre sent i golfen og vi ønsker uansett å beholde flest mulig lengst mulig i vår virksomhet. På utviklingsgruppenes treninger deltar junior-, og/eller elite-, og/eller hovedtreneren.

Komitéen skal aktivt bidra til at målene i klubbens overordnede planverk nås.

Organisering

Rapporterer til:  Hovedtrener

Bemanning:  En komitéleder, minimum 4 andre komitemedlemmer som fårsitt ansvar for de respektive undergruppene; knøtt, junior og elite.

Funksjonstid:  Oppnevnes for 2 år av gangen, slik at halvparten oppnevnes i år med partall og andre halvpart oppnevnes i år med oddetall.

Oppnevnt av:  Valgkomiteen. Komiteen gis anledning til å ta til seg nye medlemmer etter behov.

Arbeidsoppgaver

1. Planlegge og gjennomføre det som danner rammen rundt juniorturneringer og junioraktiviteter ellers. Det tekniske i Golfbox er turneringskomiteens ansvar.
  2. Sammen med juniortrener/hovedtrener legge til rette for et godt og inspirerende treningsmiljø på juniortreningene.
  3. Sammen med elitetrener/hovedtrener legge til rette for et godt og inspirerende treningsmiljø på elitetreningene.
  4. Administrere prosessen med deltakelse i NM for alle lag
    1. Påmelding til NM for alle lag.
    2. Ved behov bistå DL med praktiske oppgaver i forbindelse med NM.
    3. Kommunisere hva som er kriteriene for å kvalifisere seg til lagene helt fra starten av sesongen. Kriteriene legger til grunn at AAGK ønsker å stille med det best mulige laget i alle klasser.
    4. Kriterier i prioritert rekkefølge som kommuniseres til medlemmene:
      1. Resultater internasjonale turneringer og WAGR.
      2. Resultater og OOM Norgescup eller Titleist Tour.
      3. Resultater og OOM regionale turneringer som NVT, Region Tour og Region Junior Tour Major.
      4. Resultater i uttaksturneringer.
      5. Resultater andre lokale turneringer.
      6. Hvis det er likt mellom to spillere til den siste plassen avgjøres det av hovedtrener med bistand fra gruppetrener.
      7. Uttak gjøres senest 2 uker før NM.
  5. Utarbeide årlig handlingsplan etter felles standard i samarbeid med hovedtrener og gruppetrener. Leveres DL innen 1.april og den inneholder følgende oppgaver som komiteen skal gjennomføre:
    1. Konkrete tiltak for stimulering av den sportslige satsingen i inneværende sesong i de ulike gruppene.
    2. Kartlegging og disponering av trenerressurser for de ulike gruppene sammen med Hovedtrener.
    3. Turneringsvirksomhet og aktiviteter for utøvere, herunder ivareta konkurranseopplegg på klubb, regionalt og nasjonalt nivå.
    4. Eventuelle forbedringstiltak på anlegg eller støtteprosesser.
  6. Evaluering ved sesongslutt etter felles standard

Komitéleder: Er linken mellom hovedtrener og juniorgruppene. Leder komitéarbeidet og utarbeider utkast til mål- og handlingsplaner med budsjett i samarbeid med komitémedlemmene. Koordinerer virksomheten sammen med gruppelederne i juniorkomiteen. Må sørge for at sesongens arbeid blir evaluert og at skriftlig rapport blir utarbeidet til klubbens årsmelding.

Komitémedlemmer: Ansvarlig for virksomheten i egen gruppe. Kommer med innspill og forslag om hvilke aktiviteter denne gruppen ønsker å lage/delta på samt delta i evaluerings- og rapporteringsarbeidet.

Trener 1/Aktivitetsledere: De yngste gruppers hovedtrenere. Skal i samarbeid med hovedtrener utarbeide treningsplan. Trener 1/aktivitetsledere har ansvar for å gjennomføre treningene i praksis. Delta i evaluerings- og rapporteringsarbeidet. Eldre juniorer bør benyttes som hjelpetrener ressurser.

Fakturaer og reiseregninger skal sendes/leveres snarest og senest 14 dager etter mottak/reise. De skal gå via junioransvarlig til daglig leder.

Ressurser/budsjett

Økonomiske ressurser som komiteen rår over, framgår av klubbens budsjett og skal forvaltes på en forsiktig og god måte for å nå komiteens og klubbens mål.

Henvisninger

• Virksomhetsplan for Ålesund Golfklubb
  • Sportslig plan for Ålesund Golfklubb (2)
  • Klubbens organisasjonsplan (3)