Høstklargjøringen ferdigstilt innen årets første snøfall!

Av: Arve Øverås  |  Publisert: 27. desember 2022  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Vinterdekking på tre av banens greener med IceBreaker løsningen. Hull 10, 11 og 17 er vinterklare!

I henhold til styrets vedtak om å gjennomføre en "test sesong" med vinterdekking på noen av Solnør Gaard Golfbane sine greener ble dette rettidig utført innen frost og snøfallet inntok baneanlegget.

Det ble vedtatt at man i inneværende vinter skulle prøve å vinter-tildekke green nr. 10, green 11 og green 17.
De nevnte grener er de mest utsatte greenene med tanke på vinterskader, og "sen sesongstart" -  da disse greenene ligger mest utsatt til mht. "skygge og dårlige lysforhold" til våren.  Anbefalingen fra våre rådgivere er at vi skal ha fokus på det største "problem-greenene"i første omgang.

Prosjekt "vinterdekking" har navnet IceBreaker, og er resultatet av et forskningsprosjekt i samarbeid med NIBIO (fagmiljø med utganbgspunkt fra Landbrukshøyskolen på Ås,) med oppstart tilbake til 2020. (Da testfase med 9 deltagende klubber).  Vinterdekking beskytter greenene mot abiotiske og biotiske faktorer som kan oppstå i løpet av vinteren.

Løsningen gir også beskyttelse mot anoxia/isskader, frysetørke og crown hydration.
Den inneholer flere alternativer; tett duk uten isolering, tett duk med isolering, pustende duk uten isolering og pustende duk med isolering.
Ålesund GK har valgt tett duk uten isolering.
Dette innebærer for vår del at vi har lagt ned to sjikt med plast, en "pustende" vekstduk med en tett plastduk på toppen. I tillegg er det felt inn et "skjørt" vha. "torskjærer" på den siden av greenene som representerer avrenning ned, og over greenen. Vannet vil da renne fritt ut "over skjørtet og den plasttildekkede greenen". Ingen vannansamling må skje på selve green-flaten. All plast er forankret med innkapslede "gjødsel- og betongsekker".

Icebreaker viser seg å bidra til at man unngår isskader og  greenene kommer "raskere i gang" på våren.
I tillegg til at det er mindre fare for frysetørke-/kuldekader. I inneværende vinter er det over 30 klubber som benytter seg av IceBreaker løsningen.

Med ønske om en "snill og skånsom" vinter!
Vinterhilsen
Banemannskapet/adm.