Grupper og komiteer

Turneringskomité

Målsetning

Komiteen skal planlegge og gjennomføre et variert konkurransetilbud for klubbens medlemmer, alle kategorier (kjønn, alder og spillestyrke). Et slikt tilbud kan øke klubbens sosiale miljø, medlemmenes spillestyrke og medlemmenes tilknytning til klubben.

Komiteen er også ansvarlig for handicapregulering i klubben.

Komiteen skal aktivt bidra til at målene i klubbens virksomhets/handlingsplaner nås.

Organisering

Rapporterer til: Styret

Bemanning: Leder og min. 3 grupper á 2-3 personer, som rullerer på å arrangere klubbturneringene. Viktig at ikke et stort konkurranseprogram belastes en person. Mange turneringsledere har «kort levetid» pga. for mange oppdrag.

Funksjonstid: Oppnevnes for 2 år av gangen. Halvparten oppnevnes i år med partall og halvparten oppnevnes i år med oddetall. Slik sikres kontinuiteten.

Oppnevnt av: Valgkomiteen

Arbeidsoppgaver

• Tilsyn med medlemmers handicap, bistand ved spørsmål

Før sesong

• Dialog med klubbens junior- og elitekomiteer, damekomite, seniorkomite, herrekomite o.l. for å kartlegge ønsker og behov rundt konkurransetilbudet for klubbens medlemmer.
  • Koordinere oppgaver med klubbens arrangementskomité
  • Sette opp terminliste og legge inn turneringene i GolfBox
  • Lage/oppdatere generelle turneringsbestemmelser som gjelder for klubbens konkurranser og eventuelle turneringsbestemmelser som gjelder for spesifikke konkurranser.
  • Avholde kurs for alle som bidrar i turneringskomiteen, regelkurs, GolfBox o.l.
  • Rekruttere og organisere frivillige til større konkurranser, f.eks. forbundsturneringer som klubben skal arrangere.

Under sesong

• Invitere til turneringer.
  • Lage/oppdatere lokale regler, merke/sette opp banen.
  • Arrangere turneringene (påmeldinger, startlister, resultatlister og premieutdeling).
  • Ha dialog med klubbens banesjef når det gjelder gjennomføring av turneringer.

Etter sesong

• Evaluere årets konkurransetilbud og foreslå evt. justeringer eller ønsker for neste år.
  • Utarbeide skriftlig rapport til klubbens årsmelding.
  • Utarbeide utkast til mål- og handlingsplan med budsjett for eget ansvarsområde.

Fakturaer og reiseregninger skal sendes/leveres daglig leder snarest og senest 14 dager etter mottak/reise.

Godtgjørelse

• Mat og drikke dekket under arrangementene
  • Delta på relevante kurs og samlinger for kompetanseheving og erfaringsutveksling, f.eks. NGFs turneringslederkurs, NGFs dommerkurs, GolfBox kurs mm.

Ressurser

Komiteen skal, etter styrets og årsmøtets godkjennelse, forvalte komiteens budsjett på beste måte for å nå sine og klubbens mål.

Det må tas kontakt med f.eks. klubbens dommere, greenkeeper, administrasjon, hovedtrener, junior- og elitekomiteer, kafeen, sponsorer/samarbeidspartnere, turneringskomiteer i naboklubber, andre frivillige for å avklare deres involvering i den enkelt konkurranse.

Henvisninger:

• Virksomhetsplan for Ålesund Golfklubb (1)
  • Sportslig Plan for Ålesund Golfklubb (2)
  • Klubbens organisasjonsplan (3)
  • NGFs turneringsveileder
  • NGFs generelle turneringsbestemmelser
  • NGFs anbefalte lokale regler
  • EGA Handicap System
  • Golfreglene (se spesielt kapitlene om administrasjon, per dato regel 33 og 34)
  • NGFs oversikt over spilletyper og spilleformer
  • NIFs bestemmelser om doping (NIFs lov kap. 12)
  • NIFs bestemmelser om barneidrett